Tickets

di 21 – do 23 mei

Tickets

Praktische info

di 21 mei | 20:15

TR25 Schouwburg - Krijn Boon Studio

wo 22 mei | 20:15

TR25 Schouwburg - Krijn Boon Studio

do 23 mei | 20:15

TR25 Schouwburg - Krijn Boon Studio

Geweld & Vibrato

Een onorthodoxe opera over westerse expansiedrift

Huba de Graaff, HIIIT (NL)

Geweld en Vibrato is een onconventionele opera over kolonialisme, het extreme geweld tijdens de ‘politionele acties’ en grensoverschrijdend vibrato, voor 1 zingende acteur, 1 sopraan, 3 strijkers, 3 slagwerkers, live elektronica en radio- en insectengeluiden.

Componist Huba de Graaff vond in de nalatenschap van haar ouders brieven en foto’s van haar oom van moederskant die vocht in Indonesië voor het Nederlandse leger. In scherp contrast staan alle documenten die ze aantrof bij haar Indo-opa van vaderskant. Hij bleek bevriend te zijn geweest met leden van het Indonesisch anti-koloniale verzet. De Graaff is het levende product van twee families, die de twee kanten van deze koloniale oorlog belichamen. De Graaff maakt naar aanleiding van deze vondsten een voorstelling zoals alleen zij dat kan: een onorthodoxe opera waarin ze het genre binnenstebuiten keert. Met originele radiotoespraken als leidraad voor de historische vertelling. Het fenomeen ‘vibrato’ wordt metafoor voor het geweld van de westerse expansiedrift: een overdonderend en geforceerd opera-vibrato.

Inleiding Geweld & Vibrato: donderdag 23 mei – 19:30 uur
Voorafgaand aan de voorstelling op 23 mei gaan de makers van deze bijzondere opera in gesprek met tentoonstellingsmaker van het Wereldmuseum Rotterdam: Maria Rey-Lamslag. Een gesprek over hoe je als maker omgaat met nog bestaande scheve machtsverhoudingen uit het koloniale verleden en de blik waarmee je werkt. Welke ruimte heeft de verbeelding als je een beladen geschiedenis adresseert? Kan je met muziek koloniale machtsverhoudingen uitdrukken? Hoe zorg je voor een creatieve, maar zorgvuldige representatie van alle stemmen uit het verleden én heden. En hoe ziet dat er in het museum of op de theatervloer uit?

“Huba De Graaff blijft een van de meest spraakmakende muziektheatermakers in Nederland.  Ze verraste ons publiek al meermaals met eerdere projecten en ook deze voorstelling belooft ons weer aan het denken te zetten.” – Guy Coolen, artistiek directeur O.

 

Credits

Met: zingende acteur: Xander van Vledder, sopraan, viool: Kitty Lai, cello: Amber Docters van Leeuwen, contrabas: Vasilis Stefanopoulos, slagwerk: HIIIT (Slagwerk Den Haag) & Pepe Garcia, Mei-Yi Lee, Joao Brito, muziek: Huba de Graaff, regie: Marien Jongewaard, dramaturgie: Melissa Knollenburg, adviezen: Erik-Ward Geerlings, klankregie: Nina Kraszewska, scenografie/licht: Bogi Bakker, kostuums: Leila El Alaoui & Dewi Barend, productie: Keshia Emke, beeld: Emmy Visser, foto-beeld: Bowie Verschuuren.

Duur voorstelling

90 minuten

Locatie

TR25 Schouwburg - Krijn Boon Studio

Standaard prijs

€ 20.00

Dagtickets €35

Tickets

di 21 mei | 20:15

TR25 Schouwburg - Krijn Boon Studio

wo 22 mei | 20:15

TR25 Schouwburg - Krijn Boon Studio

do 23 mei | 20:15

TR25 Schouwburg - Krijn Boon Studio

Praktische info

Dagtickets €35

Duur voorstelling

90 minuten

Locatie

TR25 Schouwburg - Krijn Boon Studio

Standaard prijs

€ 20.00

Geweld & Vibrato

Een onorthodoxe opera over westerse expansiedrift

Huba de Graaff, HIIIT (NL)

Geweld en Vibrato is een onconventionele opera over kolonialisme, het extreme geweld tijdens de ‘politionele acties’ en grensoverschrijdend vibrato, voor 1 zingende acteur, 1 sopraan, 3 strijkers, 3 slagwerkers, live elektronica en radio- en insectengeluiden.

Componist Huba de Graaff vond in de nalatenschap van haar ouders brieven en foto’s van haar oom van moederskant die vocht in Indonesië voor het Nederlandse leger. In scherp contrast staan alle documenten die ze aantrof bij haar Indo-opa van vaderskant. Hij bleek bevriend te zijn geweest met leden van het Indonesisch anti-koloniale verzet. De Graaff is het levende product van twee families, die de twee kanten van deze koloniale oorlog belichamen. De Graaff maakt naar aanleiding van deze vondsten een voorstelling zoals alleen zij dat kan: een onorthodoxe opera waarin ze het genre binnenstebuiten keert. Met originele radiotoespraken als leidraad voor de historische vertelling. Het fenomeen ‘vibrato’ wordt metafoor voor het geweld van de westerse expansiedrift: een overdonderend en geforceerd opera-vibrato.

Inleiding Geweld & Vibrato: donderdag 23 mei – 19:30 uur
Voorafgaand aan de voorstelling op 23 mei gaan de makers van deze bijzondere opera in gesprek met tentoonstellingsmaker van het Wereldmuseum Rotterdam: Maria Rey-Lamslag. Een gesprek over hoe je als maker omgaat met nog bestaande scheve machtsverhoudingen uit het koloniale verleden en de blik waarmee je werkt. Welke ruimte heeft de verbeelding als je een beladen geschiedenis adresseert? Kan je met muziek koloniale machtsverhoudingen uitdrukken? Hoe zorg je voor een creatieve, maar zorgvuldige representatie van alle stemmen uit het verleden én heden. En hoe ziet dat er in het museum of op de theatervloer uit?

“Huba De Graaff blijft een van de meest spraakmakende muziektheatermakers in Nederland.  Ze verraste ons publiek al meermaals met eerdere projecten en ook deze voorstelling belooft ons weer aan het denken te zetten.” – Guy Coolen, artistiek directeur O.

 

Credits

Met: zingende acteur: Xander van Vledder, sopraan, viool: Kitty Lai, cello: Amber Docters van Leeuwen, contrabas: Vasilis Stefanopoulos, slagwerk: HIIIT (Slagwerk Den Haag) & Pepe Garcia, Mei-Yi Lee, Joao Brito, muziek: Huba de Graaff, regie: Marien Jongewaard, dramaturgie: Melissa Knollenburg, adviezen: Erik-Ward Geerlings, klankregie: Nina Kraszewska, scenografie/licht: Bogi Bakker, kostuums: Leila El Alaoui & Dewi Barend, productie: Keshia Emke, beeld: Emmy Visser, foto-beeld: Bowie Verschuuren.

“De muziek is perfect toegesneden op de schrijnende handeling. Maar bij het woord ‘genocide’ schiet K.’s stem ongecontroleerd de hoogte in. …[…] We zitten aan onze stoel genageld.”

– Theaterkrant (over De Lamp)

“Intelligente, verrassende composities van De Graaff […], uitstekend uitgevoerd door cast en muzikanten.”

– Parool **** (over The Naked Shit Songs)

Altijd up to date

Meld je aan voor de O. nieuwsbrief

Locatie

O. gebruikt haar stad als podium en decor. Veel voorstellingen zijn op onalledaagse en onontdekte locaties in de stad: pleinen, woonkamers, kerken, een oude wasserij, winkel, bovenop de Bijenkorf en zelfs een fitnesscentrum.

This website uses cookies to optimize the user experience and to optimize our service. Detailed information and how to withdraw consent at any time can be found in our privacy policy.

I understand