Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nam hendrerit enim vel nisl iaculis porta. Donec eget urna ut nunc maximus posuere ac eu dui. Nam ac faucibus metus, id luctus magna. Morbi iaculis tortor ac odio molestie bibendum. Nunc gravida nibh enim, non congue quam vehicula sed. Fusce vitae nunc luctus, luctus odio ac, aliquet ipsum. Morbi vestibulum eu nisl vel pellentesque. Vestibulum eu lacus efficitur, dictum enim sit amet, malesuada justo. Fusce sit amet massa a mauris maximus ornare sit amet id ex. Donec ut orci ac lorem semper aliquet. Curabitur lobortis faucibus augue, nec ultrices ipsum accumsan et. Aliquam vulputate venenatis vehicula. Nam in quam non nisi blandit gravida at ac elit. Cras dignissim sem fringilla mi pretium rhoncus.
Phasellus sit amet turpis auctor erat dictum tincidunt molestie nec velit. Quisque quis dolor velit. Cras sed risus vel dolor consequat fermentum. Cras orci mi, euismod sit amet lacinia ut, sollicitudin eu lectus. Maecenas vestibulum mollis dignissim. Nullam pretium eleifend lorem, sed auctor nibh sodales eu. Nulla facilisi. Duis vehicula, nisl eget semper facilisis, risus odio malesuada tortor, nec elementum velit diam ut mauris. Sed dignissim mauris vel leo convallis, in convallis erat accumsan. In semper nisl quis ligula placerat, quis sodales magna mollis.
Na het succes van de indrukwekkende dansopera 8: METAMORPHOSIS komt Nicole Beutler met een nieuwe muzikale totaalervaring die ons confronteert met de grote veranderingen die ons te wachten staan. In GINKGO nemen we afscheid van de wereld zoals we die kennen. We dansen op de vuilnishopen van onze beschaving terwijl weemoedige muziekstukken uit ons collectieve geheugen vervormen en vervliegen.
Tijdens O. 2021 was de ‘work in progress’ van GINKGO al te bewonderen in de creative space O. Lab, en tijdens O. in mei 2022 gaat de voorstelling in premiere.
Producer Gary Shepherd en thereminist Dorit Chrysler componeren een indringende zwanenzang. Chryslers handen beroeren onzichtbare snaren terwijl ze ons als een ceremoniemeester naar onze eigen ondergang begeleidt. Zangers van het Nederlands Kamerkoor NXT zingen hun laatste lied. Vijf dansers dansen hun laatste dans, tot slechts de gingkoboom overblijft: de Japanse notenboom die zelfs de kernexplosie in Hiroshima wist te doorstaan.
Met voorstellingen als 8: METAMORPHOSIS (2019) en DIDO DIDO (2017, i.s.m. Silbersee) bewees Beutler een meester te zijn in het vormgeven van een gezamenlijk proces van verandering, rouw, loslaten en ontlading. Ze neemt het publiek mee in een afscheidsritueel: een afgebakende tijd voor reflectie op ons bestaan te midden van een klimaatcrisis. Als we de onvermijdelijkheid van verandering onder ogen kunnen zien, ontstaat er ruimte voor nieuwe perspectieven. GINKGO (or: 56 million years ago there were palm trees on the North Pole) is de eerste voorstelling van de Rituals of Transformation trilogie. In de tweede voorstelling zien we hoe de natuur zal domineren over de ruïne van de mensheid. In het derde deel zoeken we naar een positieve utopie: een hernieuwde balans tussen natuur, dier, mens en machine.
Locatie
O. gebruikt haar stad als podium en decor. Veel voorstellingen zijn op onalledaagse en onontdekte locaties in de stad: pleinen, woonkamers, kerken, een oude wasserij, winkel, bovenop de Bijenkorf en zelfs een fitnesscentrum.